السبت، 2 أبريل 2016

استقطبت عددا كبيرا من المترشحين للبكالوريا صفحات خاصة في الفايسبوك لـ "تعليم" فنون الغش للتلاميذ !






استقطبت عددا كبيرا من المترشحين للبكالوريا

صفحات خاصة في الفايسبوك لـ "تعليم" فنون الغش للتلاميذ !

في الوقت الذي يحرص فيه التلاميذ المترشحون لشهادة البكالوريا على إيجاد وصفات تساعدهم على الحفظ والتذكر، انتشرت على صفحات "الفايسبوك" طرق وأساليب تروج لـ "الغش" في الامتحانات الرسمية، حيث تقدم هذه الصفحات مجموعة من الأفكار والخطط والأساليب التي تمكن التلاميذ من "الكوبياج".
وتختلف طرق وأساليب الغش بين الأقسام العلمية التي يعتمد فيها التلاميذ على الآلات الحاسبة والتي يمكن الاستعانة بها بوضع بعض القاعات الرياضية والعلمية والفيزيائية باختصار ودون شرح داخل بطارية الآلة الحاسبة أو بإلصاق ورقة على ظهر الآلة الحاسبة، ثم وضعها في الغلاف ويكون بإمكانه قلبها والإطلاع عليها متى أراد ذلك.
أما أصحاب الشُعب الأدبية ممن يعانون صعوبات في حفظ التواريخ والأقوال الفلسفية فقد قدمت لهم هذه الصفحات أفكارا جهنمية منها التقليدية المعروفة كالكتابة على الذراعين مع ارتداء قميص طويل يغطي هذه الكتابة، ويبدو أن الراغب في استخدام هذه الطريقة مجبر على تحمل ارتفاع درجة الحرارة الشديدة، وهناك طريقة أخرى وهي إخفاء الورقة داخل الغلاف الخاص ببطاقة التعريف الوطنية ولأنها ستكون بيومترية فعليه أن يشتري الغلاف الذي لا يكون ظهره شفافا، ومن بين الأفكار الجهنمية التي ذكرتها هذه الصفحات ولا تخطر على بال هو الكتابة بحروف صغيرة جدا على ورقة ثم لفها بشكل طولي ووضعها مابين الماركة التي تحمل اسم المياه المعدنية، وهو ما يسمح للمرشحين بإدخالها لقاعات الامتحان.
ولم يفوت أصحاب هذه الصفحات فرصة تقديم بعض النصائح للمرشحين، منها عدم الشروع في الغش بمجرد توزيع الورقة بل تحين فرصة بدأ التلاميذ في الخروج وكتابتهم لأسمائهم لإخراج  القصاصات مع محاولة الحفاظ على الهدوء طوال الوقت.  
 وصفات عشبية من النت لتحضير "الباك" و"البيام"
من جهتها تشهد محلات العطارة والأعشاب هذه الأيام إنزالا للتلاميذ المقبلين على امتحانات رسمية، الحاملين لوصفات سحرية لسرعة الحفظ وتثبيت المعلومات وتنمية الذكاء وتطويره من مواقع الأنترنت ليعملوا على تطبيقها، لعلها تكون مفتاحا لولوجهم الجامعة ومع أن هذه الخلطات يتم تحميلها مباشرة من موقع "غوغل" الشهير أو من صفحات التواصل الاجتماعي "الفايسبوك" ليشتريها التلميذ ويتناولها بطريقة عشوائية دون العودة للمختص .
وللتحري أكثر عن هذه الظاهرة التي انتشرت بكثرة هذه الأيام قصدنا أحد محلات بيع الأعشاب بالجزائر الوسطى، ورحنا نتحدث مع البائع الذي كان يقوم بصف بعض العلب يقول: "حقيقة أغلب زوارنا هذه الأيام من تلاميذ "البكالوريا"، "البيام" وحتى "السانكيام" فالامتحان لم يتبق على موعده سوى شهرين والتلاميذ في سباق مع الزمن للعثور على خلطات تساعدهم على الحفظ، وواصل محدثنا بأن البعض منهم يجلب وصفة فيطلب منه غلي إكليل الجبل وتناول خليط الزنجبيل والكمون والعسل وخلطات أخرى، فيما يميل البعض الآخر لشراء خلطات جاهزة سواء من المكسرات أو الأعشاب بعضها يعدها صاحب المحل بنفسه، وأخرى جاهزة منها المحلية والمستوردة وسعرها من 350 دج فما فوق.

شهر ساخن قبل مسابقة توظيف 28 ألف أستاذ دروس خصوصية للمترشحين ومليون سنتيم ثمن "الرسكلة"




شهر ساخن قبل مسابقة توظيف 28 ألف أستاذ

دروس خصوصية للمترشحين ومليون سنتيم ثمن "الرسكلة"

تفاجأ سكان حي 20 أوت بقسنطينة، صباح الجمعة، بإعلان من أستاذة ثانوي، وصفت نفسها بالإطار السابق في وزارة التربية، تمنح للمترشحين والمترشحات لمسابقة توظيف الأساتذة المبرمجة أواخر شهر أفريل الحالي، فرصة إعطائهم خطوطا عريضة، ودروس قد تكون مبرمجة في الاختبارات التي يرتقبها مئات الآلاف من الطامحين في العمل في الأطوار التعليمية الثلاثة.
وإذا كانت الأستاذة قد قامت بمحاولة استدراج المترشحين، فقد علمنا بأن أقساما موازية تم فتحها منذ بداية الأسبوع الماضي، في العديد من الولايات ومنها عنابة على وجه الخصوص، عاد فيها المئات من البطالين والممتهنين في وظائف أخرى إلى مقاعد الدراسة لمدة شهر واحد من أجل الاستعداد لمسابقة يمثل النجاح فيها حلما بالنسبة للكثيرين، وقد بلغ سعر الدروس الخصوصية المركّزة في عنابة حسب أحد المرشحين مليون سنتيم، وهو ثمن ما أسماه بالرسكلة أو معاودة إحياء الذاكرة التي افتقدت المعارف التي تلقتها في السابق، ولكن الدراسة الخصوصية تتم بشكل يومي، وقد فتحت هذه الأقسام السرية مباشرة بعد الانتهاء من التسجيلات الإلكترونية، على موقع الديوان الوطني للامتحانات، ومباشرة إيداع الملفات على مستوى مديريات التربية.
وهناك قام بعض الأساتذة بالترويج لهذه الدروس الخصوصية التي تقدم لأول مرة في تاريخ التعليم في الجزائر، والتي يزعم المشرفون عليها بأنهم يعلمون نوعية الأسئلة وطريقة طرحها بالنسبة للكتابي وحتى للشفاهي الذي سيكون عبارة عن ثقافة عامة تخص المادة التي سيمتحن فيها المترشح، وقالت مترشحة حاصلة على ليسانس في القانون للشروق اليومي، بأنها وجدت نفسها مجبرة على اقتحام الدروس الخصوصية، لأنها ترشحت في الأدب العربي ونوعية ما تلقاه لا يختلف عن برنامج النهائي وبعض دروس الأدب العربي الجامعية، وكانت سنوات دراستها في معهد الحقوق قد أنستها المقررات الأدبية، وهو نفس انشغال الحاصلين على ليسانس في العلوم السياسية والصحافة، كما أن تواجد العديد من الاختصاصات الجديدة  التي تخص أكثر من سبعين مؤهلا، جعل البعض مرغما على معرفة نوعية الأسئلة بكل الطرق الممكنة، وحتى الطامحين في منصب في التعليم المتوسط، وجدوا بأن قبول 39 مؤهلا أو شهادة ليسانس ودراسات عليا في فروع مختلفة فرصة للنجاح عبر الدروس الخصوصية.
أما عن الأساتذة الذين يقدمون هذه الدروس، فغالبيتهم من الأساتذة الثانويين، وبعضهم سبق له وأن درّس في معاهد تكوين الأساتذة، حيث لن يخرج المقرّر - حسبهم - عن هذا المجال. 

حجار يعرض توصيات ندوة إصلاح "أل أم دي" على الحكومة هذا الأربعاء التحضير لإلغاء بطاقة الرغبات وتحرير الناجحين في البكالوريا




حجار يعرض توصيات ندوة إصلاح "أل أم دي" على الحكومة هذا الأربعاء

التحضير لإلغاء بطاقة الرغبات وتحرير الناجحين في البكالوريا


كشف وزير التعليم العالي، الطاهر حجار عن إنهاء فريق العمل المكلف بتطبيق توصيات ندوة تقييم نظام "أل آم دي" تقريره الذي سيعرض الأربعاء المقبل، أمام الحكومة، ليشرع في تطبيق بعض بنوده في سبتمبر المقبل، وتعديل القوانين التي يتوجب تكييفها.
وقال حجار أمس، خلال لقائه بممثلي التنظيمات الطلابية بمقر الوزارة، إن وزارته ستوزع نسخة من توصيات تقييم "أل أم دي" على ممثلي التنظيمات الطلابية، بعد انتهاء فريق العمل من مهمته، مشيرا إلى أن الإجراءات التي تم اتخاذها قُسمت إلى قسمين، حيث سيتم تطبيقها سبتمبر المقبل، وأخرى تحتاج إلى قوانين سيتم اقتراحها للنقاش لتطبيقها خلال سنوات، وتمس بالدرجة الأولى ـ يضيف ـ نظام التكوين في "الليسانس، ماستر، دكتوراه وتكوين الأساتذة"، مع التركيز على الحياة الجامعية سواء داخل الجامعة أم الحي الجامعي.
 وكشف الوزير عن مراسلة لمديري المؤسسات والخدمات الجامعية والمنظمات الطلابية لإحياء النشاطات الرياضية والثقافية في الدخول الجامعي المقبل، مع تنظيم بطولات جهوية ووطنية، مشيرا إلى أن ميزانية هذه النشاطات موجودة ولا تستغل.
وقال حجار إن وزارته تسعى لتقليص عدد الرغبات إلى رغبة واحدة، مع اعتماد نظام التسجيل المباشر، بعدما تم الإعلان عن تقليص عدد الرغبات إلى خمس +1 ابتداء من الموسم المقبل، مشيرا إلى أن الهدف من ذلك هو تمكين حملة البكالوريا من الحصول على رغباتهم تماشيا مع معدلاتهم، للحد من الطعون وطلبات التحويل التي وصلت السنة الماضية إلى 120 ألف طلب، وأشار إلى أن الوقت حان ليجتهد الطلبة للحصول على معدلات تضمن لهم تسجيلا تلقائيا، مؤكدا عزم الوزارة على إلغاء بطاقة الرغبات نهائيا خلال السنوات الخمس  المقبلة، بحيث يكون التسجيل مباشرة حسب معدل القبول  دون تسجيل  مسبق ولا تأكيد ولا طعون ولا تحويلات إلا تلك المتعلقة بتغيير الإقامة.
 ودعا الوزير ممثلي التنظيمات  الطلابية إلى المشاركة في التسجيلات للدخول الجامعي المقبل ومساعدة الطلبة الجدد في اختيار تخصصاتهم، وطمأن ممثلي التنظيمات الطلابية بإيجاد حلول مناسبة لكل المشاكل المطروحة في الجامعة، وفيما وصف السنة الجامعية الحالية بالمستقرة، اعترف الوزير بوجود نقائص كبيرة في الخدمات الجامعية، ليصرح "ليس لدينا مختصون في الإطعام والإسكان" والمشكل مشكل تسيير.
وبخصوص التقارير السوداوية عن وضع الطلبة الجزائريين في الخارج، أكد حجار أن الوزارة تتكفل بالطلبة الذين ترسلهم في إطار منح لجامعات تربطهم اتفاقيات معها، أما دون ذلك، فالذين يسافرون للدراسة على نفقاتهم لا يعتبرون طلبة تابعين للوزارة وإنما مواطنون وهناك وزارة ـ يقول ـ مكلفة برعاية مصالح الجزائريين بالخارج. 

Conservative councillors warn small village schools could be at risk under plans to turn state schools into academies




Conservative councillors warn small village schools could be at risk under plans to turn state schools into academies

C
ontroversial plans to turn every state school in England into an academyhave been attacked by Tory councillors, including the politician responsible for education in David Cameron's own constituency.

Conservatives across the country have warned that small village schools could be at risk if academy chains decide they are no longer viable and have hit out at the growth of Government "diktats".
The intervention comes after George Osborne pledged in last week's Budget to force every school in the country to become and academy by 2022.
Children putting hands up in classroom
CREDIT: PA
Melinda Tilley, the cabinet member for education at Oxfordshire County Council, told BBC Radio 4's Today programme: "It means a lot of little primary schools will be forced to go into multi-academy trusts and I just feel it's the wrong time, in the wrong place, for little primary schools to be forced into doing this.
"I'm afraid there could be a few little village schools that get lost in all of this."
Asked if she was "disappointed" by the Government, she said that was "probably putting it very mildly".
Nick Gibb
Nick Gibb CREDIT: REX FEATURES
"I'm fed up with diktats from above saying you will do this and you won't do that. This is not why I became a Conservative."
However, the schools minister Nick Gibb told the same programme that the proposals were aimed at giving "more autonomy to professionals" who would be freed from "interference from the local authority".
He said "the winning formula" of multi-academy trusts would be used to "change weaker schools" run by local authorities.
"You can't have two systems. You have to have one consistent system".
David Cameron speaks to factory staff at the Siemens Chippenham plant 
David Cameron speaks to factory staff at the Siemens Chippenham plant  CREDIT: GETTY
Roger Gough, Conservative councillor in charge of education in Kent, said there wasn't "demonstrable evidence" that there is a systemic improvement in performance and justifies an "upheaval on this scale."
Conservative Peter Edgar, from Hampshire County Council, said: "To force all schools would be ridiculously expensive and in my view the wrong thing to do and also could cause in the interim a drop in standards in all our schools."
Jeremy Corbyn is due to be the guest speaker when members of the National Union of Teachers (NUT) meet at their annual spring conference in Brighton later today.
Jeremy Corbyn, the new leader of the Labour party
Jeremy Corbyn, the new leader of the Labour party CREDIT: REX
Mr Corbyn's expected attendance was kept private until his campaign team posted a note on Twitter, informing the account's more than 110,000 followers, just a few hours before the five-day event is due to officially open.
He is expected to fiercely oppose the Conservatives plans and argue that Ministers have failed to make any compelling argument for why these plans are necessary.
A Department for Education spokesman said: "To drive up standards we will encourage more schools to work together in multi-academy trusts so they share resources, staff and expertise."

Learning how to study is key to your child’s revision plan



Learning how to study is key to your child’s revision plan

T
he Easter holidays are upon us: a break full of joy and chocolate for younger children, but for those old enough to be concerned about important exams, a time of revision, and more revision. Candidates for GCSEs, AS-levels and A-levels, and their parents, will spend the next few weeks either revising, worrying about revising and – too soon – worrying about not having done enough revising. But it does not have to be so traumatic.

Parents can feel exasperated when trying to encourage their offspring to study. But their children are not being deliberately difficult: they often simply don’t know what to do. As one earnest student said, “Teachers tell us what to study, but nothing about how to do it.”

Susan Harris, a mother of two teenagers, told me: “In my experience, schools don’t proactively work out how best to help children actually study. Early on, there is little guidance on the practical side of things, even down to the simplest aspect like how to summarise your notes. Strategies suggested for my children’s revision were non-existent in Year 7 and 8.
“I felt it was down to us as parents to find books about study skills and to try and help our children at home. Schools just need to teach them how to learn and teach them early.”

Boy studying
Great preparations: the best way to revise, says Ed Cooke, is in 10-minute sessions followed by tests CREDIT: ALAMY 
Many young people want to succeed but often have very limited learning and study skills. Frequently, study technique is described as a concoction of reading and highlighting notes, with perhaps some essay planning thrown in for good measure.
Yet if these haven’t worked in the past, they won’t work now.
Teenage learners generally fall into three camps: the few who instinctively know how to tackle revision; those who feel overwhelmed and procrastinate; or the largest group, who underestimate the amount and depth of work they need to do.

From a young age, children need opportunities to learn about applying the right learning strategy for the right task. These are teachable, learnable skills. Research suggests that learning these skills can even make up for IQ and lack of prior knowledge. In educational circles, this model of learning is known as a skill of “meta-cognition”, learning to learn.
We need to be more proactive in involving our young people in conversations about how they can approach learning. I teach at Harrow School, where in our Learning Support Department we work with boys to help them plan their study goals and break these down into small manageable steps. We talk about how they can monitor their progress and we work together to review how things have gone. So where to begin? Here are ten tips to get started.
 1. Get into the mindset
Start by considering your work environment. Declutter. Bin random papers in your files and have a dedicated spot for all your basic work materials including highlighters, Post-its and files neatly labelled. Dedicate a notice board space for Post-it notes, schedules and a motivational quote or two.
 2. Honestly reflect
What went well and importantly, not so well in previous years? What were the strengths of your approach? What could have been improved? Were there gaps in your knowledge? Did you leave the revision until too late? It is only by engaging in honest assessment that you can make the necessary changes.
 3. Plan a consistent approach
Use a consistent colour system to highlight dates so you can easily lift the information you may need to learn by rote later. Cue cards can be a very useful way to learn key facts. A useful website for producing interactive cue cards is:cram.com
 4. Monitor your starting point
Audit your current level of knowledge by rag-rating your existing notes – highlighting green what you know, amber what you know a little and red what you don’t know at all. Fill in your knowledge gaps by revisiting topics and then check your understanding by talking it over with your teacher.
 5. Be proactive, not passive
Be aware that re-reading copious notes can be very time consuming with little pay-off. Work for short bursts on this activity, up to 40 minutes at a time. Make it an interactive rather than passive process by indicating in the margin where you are unsure.
 6. Add tools to your learning kit
Find out how you learn best at brainboxx.co.uk. Don’t get too hung upon what type of learner you are but consider how you might use this information to maximise your learning. For example, if you have inclination towards being an auditory learner, a dictaphone may be useful to record information to replay before you fall asleep. Visit getrevising.co.uk for more ideas.

7. Timing is key

Calculate – realistically – the time required for each task to be done and stick to the plan. Think carefully about what needs to be done in what order, numbering the tasks and ticking them off as you achieve them. Also, don’t peak too early: you may devise cue cards during the Easter break but you will not want to expend effort learning these until nearer the exam.
 8. Master your schedule
Refer frequently to your revision schedule, keeping on top of what has been done and what is left to be completed.
 9. Be kind to yourself
Revision cannot and should not take 12 hours a day. Decide when would be the best time for you to work. Plot time into your day for exercise and seeing friends but do not deviate from achieving your goals.
 10. Evaluate progress towards goals
Keep a reflection journal – it takes five minutes to complete once a week, honestly! Use simple headers such as: What do I want to achieve? How am I going to do it? How did it go?
Dr Susanna Pinkus is a specialist teacher at Harrow School, and a consultant for Dukes Education

كيف تصبح مدرب تنمية بشرية ؟

تعلم اللغة الانجليزية مع إيمان--درس رقم ٢- عرف عن نفسك-Learn English- How to Introduce Yourself