الأربعاء، 1 يونيو 2016
Management accounting
Management accounting
From Wikipedia, the free encyclopedia
This article contains wording that promotes the subject in a subjective manner without imparting real information. Please remove or replace such wording and instead of making proclamations about a subject's importance, use facts and attribution to demonstrate that importance. (February 2012) |
Accounting |
---|
|
Major types[show]
|
Key concepts[show]
|
Selected accounts[show]
|
Auditing[show]
|
People and organizations[show]
|
Development[show]
|
Business portal |
In Management accounting or managerial accounting, managers use the provisions of accounting information in order to better inform themselves before they decide matters within their organizations, which aids their management and performance of control functions.
Contents
[hide]- 1Definition
- 2Scope, Practice, and Application
- 3Differences between financial accountancy and management accounting
- 4Traditional vs. innovative practices
- 5Role within a corporation
- 6Specific methodologies
- 7Resources and continuous learning
- 8Tasks/services provided
- 9Related qualifications
- 10Methods
- 11See also
- 12References
- 13External links
موسوعة المحاسبة الإدارية Management Accounting Encyclopedia
موسوعة المحاسبة الإدارية
Management Accounting Encyclopedia
المحاسبة الإدارية Managerial accounting هي مجال إداري تنظيمي يتناول مختلف عمليات التنسيق بين كلٍ من النواحي المالية، و الإدارية، و الإنتاجية لكيان العمل؛ إذن يمكن القول أن "المحاسبة الإدارية" نوع من فنون تحقيق الجودة الإدارية، حيث يعتمد العمل على ما تم جمعه من البيانات المالية و الإحصائية الخاصة بالمؤسسة؛ مثال: مؤسسة إنتاجية، لديها بيانات و معلومات مختلفة مثل:
- النظم المحاسبية المالية؛ عندما يتم إعداد التقارير المالية، بمختلف أنماطها، بدءً من دفاتر اليومية إلى تقارير وحسابات السنة المالية، فإن بياناتها تُعد مصدر معلوماتي للتحليل الإداري.
- بيانات بموارد المؤسسة البشرية المتمثلة في: موظفي التشكيل الإداري، موظفي قطاع العلاقات العامة، موظفي قطاع الإنتاج، موظفي قطاع المشتريات، موظفي قطاع التسويق، قطاع النقل...إلخ.
- إحصاءات ارتباطية عن معدلات الإنتاج و الإدارة، الربح و الخسارة، كفاءة القوى العاملة و جودة الإنتاج...إلخ.
- الفلسفة الإدارية و مدى تأثيرها على جودة الإنتاج؛ فنهج فلسفة الإدارة، يضع الأساس لمناخ العمل، إيجابياً، أو سلبياً، ويؤثر على توجيه الدوافع؛ فالطريقة التي يتعامل بها المدير مع الموظفين، من حيث التواصل و التوجيه، تلك الطريقة تؤثر إلى حدٍ كبير في سلوكهم و إنجازهم للعمل، و تحدد مدى الولاء و التفاعل، و كل ما سبق ينعكس على جودة الإنتاج.
تعريف "المحاسبة الإدارية":
عملية تحديد، قياس، تحليل، تفسير وإيصال المعلومات، لتحقيق رؤية وأهداف المؤسسة؛ حيث تهدف المعلومات الإدارية المحاسبية، إلى خدمة الاحتياجات المحددة و الخاصة بتفاصيل العمل الإدارية، و تكون المعلومات غير معلنة (سرية) ولا يمكن الوصول لها أو الاطلاع عليها إلا من قِبَل عدد قليل من المستخدمين؛ غالباً من متخذي وصناع القرار، حيث يُكلف مديري الأعمال بتخطيط الأعمال، والسيطرة و المتابعة، واتخاذ القرار.
و على هذا النحو، فإنه يلزم إعداد تقارير متخصصة عن الميزانيات، و البيانات و التكلفة عن المنتج، و غيرها من التفاصيل ذات الصفة الداخلية، و لا تدخل ضمن سياق أسس التقارير الخارجية، علاوة على ذلك، قد تفرض الإدارة محددات معينة، يتم جمع و تقديم هذه المعلومات في ظلها ؛ على سبيل المثال: قد يتطلب تطوير منتج معين تكلفة زائدة عن التكلفة المقررة له، فيتم تحميل هذه التكلفة على بندٍ آخر من بنود الميزانية، من منطلق الاستثمار طويل الأجل في عملية التطوير الحالية (يعد ذلك من فنيات اتخاذ القرار) ؛ مثال: وجد في أحد التقارير الخاصة بنظم عمل الموظفين، أن هناك نسبة كبيرة من الموظفين تعاني من صعوبات في الوصول إلى مكان العمل في الوقت المناسب، نتج عنه إخلال بتوقيت بدء العمل، و بالتالي إخلال بانسيابية مسار العمل بصفة عامة! الإجراءات المتخذة في هذه الحالة: دراسة أسباب المشكلة؛ مثال: المشكلة عدم توافر وسائل المواصلات المناسبة؛ وذلك لوجود المؤسسة في منطقة نائية، الحلول: التوفير من بنود الميزانية، وسيلة نقل للموظفين تخضع للرقابة الإدارية، و تضمن وصول الموظفين في الوقت المناسب.
مهارات مدير المحاسبة الإدارية: يجب على المحاسب الإداري أن يكون قادراً على خلق التوازن بين ما يعرفه من معلومات نظرية للمحاسبة، مع متطلبات التطوير و الإنجاز المنطقي؛ باستخدام البيانات والتقارير والعمليات المخصصة للعمل لدعم الإدارة السليمة فالمعلومات المحاسبية الإدارية تميل إلى التركيز على:
أ- المنتجات؛ من حيث تطويرها و زيادة جودتها، و رفع معدلات الطلب عليها؛ و ذلك بدراسة المعلومات الإحصائية لمشكلات الإنتاج و التوزيع لحلها، ثم تخطي مرحلة ما بعد الحل لتطويرها.
ب- تفاعلية الإدارات؛ إن الإدارة معناها التنفيذ و التشغيل لعناصر الخطة التي تم وضعها مسبقاً؛ بمعنى أن: الإدارة = خطط عامة و خطط مرحلية + فريق العمل + توقيت العمل وفق الخطط + التنفيذ مع المتابعة، ثم الضبط و التطوير + المردود النهائي و مدى تحقق أهداف الخطط.
ج- الأنشطة المصاحبة للأداء؛ تشمل وتتخطى طائفة واسعة من المجالات الوظيفية؛ حيث تتضمن: الإعلان، التسويق، والتمويل، وغيرها من التخصصات، و في العديد من المنظمات تعتبر وحدات المحاسبة الداخلية إدارات مالية استراتيجية؛ نظرا لاتساع نطاق الواجبات الملقاة على عاتق هذه الإدارة الداخلية.
مهام إدارة المحاسبة الإدارية: "الإدارة ليست تطبيق قوانين بقدر ما هي حل للمشكلات"؛ فالقوانين و اللوائح ما هي إلا إطار نظري عام، يحدد المعايير، و يفترض حلول عامة للمشكلات، و لكن يظل الواقع دائما يفرض متناقضات متباينة على مستويات العمل و المستوى الإنساني؛ و من هنا جاءت المقولة: "يحصل المدير على راتبه ليدير و يقوم بحل المشكلات، فإن لم يكن هناك مشكلات، فلا حاجة للإدارة!"، و من ثم فمهام الإدارة تتجلى في اتخاذ القرار DECISION MAKING؛ فالمحاسبة الإدارية تعتمد على توافر المعلومات اللازمة لتغذية عملية صنع القرار، ويمكن تصنيف القرارات الإدارية وفقا لثلاث عمليات متسلسلة و مترابطة التنفيذ؛ التخطيط، التوجيه، الضبط، و التنفيذ الصحيح لكلٍ من هذه الأنشطة يترجم قيمة العمل الحقيقية؛ فالقرارات الناجحة و الموائمة لسياق العمل، تنبع دائما من العمل التحليلي و التقييمي الدؤوب، و الذي ينتج عنه تراكم نتائج تقييم المعلومات؛ مثال: اتخاذ قرار لوضع معايير حوافز العاملين يجب أن يكون متسقا مع عدة جوانب تخص مواصفات العامل من حيث: التأهل المهني، المواصفات الشخصية و الأخلاقية، الانتظام في العمل و الالتزام به، معدلات الإنتاج التي تحققت نتيجة عمله.
وعلى العكس، الإخفاق في التخطيط، التوجيه، الضبط، هو خارطة الطريق للفشل؛ فنجاح المحاسبة الإدارية يعتمد على: (1) يجب أن تصدر القرارات عبر طيف من تخطيط وتوجيه ومراقبة الأنشطة (2) قرارات جيدة تصنع قيمة الأعمال الناتجة ،(3) جودة صنع القرار يمكن أن يتحقق فقط عندما يتوافق مع ما هو متاح من معلومات.
و تتشرف إدارة الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي بتقديم هذه الموسوعة التخصصية التي قام بإعدادها فريق من الباحثين المتخصصين في قسم التأليف و البحث العلمي في الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي وفق أرقى المعايير العلمية و التقنية المتبعة في بريطانيا لإعداد الموسوعات كهدية متواضعة لجميع زوار و أعضاء و طلاب الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي الراغبين بتطوير معارفهم العلمية و العملية في الحقول المعرفية المتعددة التي تغطيها موسوعات الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي التي يتم تحديثها دائماً بالاستناد إلى الأبحاث المستجدة التي تصدر في المملكة المتحدة وعالمياً.
و تجدر الإشارة الهامة إلى أن جميع محتويات موسوعات الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي محمية بموجب قوانين حماية الملكية الفكرية في المملكة المتحدة والاتحاد الأوربي و يمنع استخدامها أو النقل الجزئي أو الكلي و لأي سببٍ كان وفق شروط حماية الملكية الفكرية للأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي المدرجة في الرابط التالي : حقوق الملكية الفكرية للأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي. و أي استخدام غير شرعي لمحتوى موسوعات الأكاديمية العربية البريطانية للتعليم العالي ، و هو ما تتم مراقبته بشكل مؤتمت و لحظي على شبكة الإنترنت من خلال خدمات شركة Google العالمية ، سوف يتم التعامل معه بالطرق القانونية الدولية التي تكفل حقوق الهيئات الأكاديمية البريطانية التي تتضمن الغرامة المالية الباهظة و إغلاق أي موقع إلكتروني يقوم بعملية الاستخدام غير الشرعي من خلال شركة الاستضافة التي يتبع لها و شطبه من سجلات محرك بحث Google وفق سياسة شركة Google العالمية، و التي يمكن الاطلاع عليها من الرابط التالي:
www.google.com/transparencyreport/removals/copyright
Trust and Communication – The Keys to Successful Teams
Trust and Communication – The Keys to Successful Teams
The whole process of organizational teamwork must begin with a company leadership team that creates a business strategy and a focus on the critical goals of the enterprise. Next there is the process of communicating the vision, values and mission of the organization to a team, or teams that will be responsible for planning and executing the mission and building trust in the teams and within the teams to carry out their assigned responsibilities. Marketing plans, as well as other operational plans, will succeed only with team-based planning and execution.
Successful Teams: How Finance Executives Can Lead Global Teams Read article >>
When recruiting for senior executive positions, hiring managers and executive search consultants will look for clear examples of your ability to build, lead and manage teams. So what does it take to create success through teamwork?
Five Key Elements to Managing Teams
As explained by Patrick Lencioni in “The Five Dysfunctions of a Team”, senior executives, middle management and assigned team leaders, must foster and expect that team member activities include the following characteristics:
1. Trust among team members
Building trust takes time. If trust is lacking it must be the responsibility of the team leader to focus first on building trust, i.e. getting team members to open up (among the team) and expose their weaknesses and fears to each other. In some cases, a team building exercise can be utilized. In certain business cases, due to time pressures, the leader may have to take responsibility for building trust or change the team to achieve the necessary level of trust for team success. Until everyone is willing to trust the other members of the team, progress towards team success will be limited.
2. Prepare to engage in debate around ideas.
Disagreements can lead to conflict, but conflict can be good. If ideas are not presented and debated, the team will miss opportunities to find the best solutions to problems. Respect for the thoughts and ideas of the other team members will be developed through healthy debate.
3. Learn to commit to decisions and plans of action.
Team results will only come about as a result of team commitment to team decisions, this includes agreeing on the specifics of action plans. If some team members are not consistent with their commitments, the team will not succeed.
4. Hold one another accountable against their plans.
Team members must be prepared to check among themselves to assure progress and overcome obstacles to progress. Ad hoc meetings may be necessary to coordinate actions between departments or groups to assure progress.
5. Focus on achieving collective results.
The vision and/or mission of the team must be accepted by all the team members and critical goals viewed as the collective responsibility of the team. If a return to profitability is a critical goal of an executive team, priorities and time commitments must be pulled from elsewhere. Focusing on results that in any way does not support the critical goal(s) of the team will lead to team failure.
Mr. Lencioni’s diagnosis is helpful in understanding team dynamics. Yet, a straight forward prescription for building successful teams is to A. Build attitudes of trust among team members, B. Communicate openly among team members, and C. Focus on common goals that are related to a clear purpose. The purpose, of course, must be based on the business vision, values and mission of the company or, at the very least, the specific mission assigned the team by company management.
Trust and Communication – The Keys to Successful Teams
Today, with business competition, customer expectations, new technology, and many other developments, it is more critical than ever to build teamwork in your organization. The many challenges that your organization faces, the more critical it becomes that teamwork is effective. The key elements to successful teamwork are trust, communication and effective leadership; a focus on common goals with a collective responsibility for success (or failure). However, without trust and communication the team will have difficulty functioning effectively.
Successful Teams: How to Find the Best Employees Read article >>
Today, with business competition, customer expectations, new technology, and many other developments, it is more critical than ever to build teamwork in your organization. The many challenges that your organization faces, the more critical it becomes that teamwork is effective. The key elements to successful teamwork are trust, communication and effective leadership; a focus on common goals with a collective responsibility for success (or failure). However, without trust and communication the team will have difficulty functioning effectively.
Successful Teams: How to Find the Best Employees Read article >>
The whole process of organizational teamwork must begin with a company leadership team that creates a business strategy and a focus on the critical goals of the enterprise. Next there is the process of communicating the vision, values and mission of the organization to a team, or teams that will be responsible for planning and executing the mission and building trust in the teams and within the teams to carry out their assigned responsibilities. Marketing plans, as well as other operational plans, will succeed only with team-based planning and execution.
Successful Teams: How Finance Executives Can Lead Global Teams Read article >>
When recruiting for senior executive positions, hiring managers and executive search consultants will look for clear examples of your ability to build, lead and manage teams. So what does it take to create success through teamwork?
Five Key Elements to Managing Teams
As explained by Patrick Lencioni in “The Five Dysfunctions of a Team”, senior executives, middle management and assigned team leaders, must foster and expect that team member activities include the following characteristics:
1. Trust among team members
Building trust takes time. If trust is lacking it must be the responsibility of the team leader to focus first on building trust, i.e. getting team members to open up (among the team) and expose their weaknesses and fears to each other. In some cases, a team building exercise can be utilized. In certain business cases, due to time pressures, the leader may have to take responsibility for building trust or change the team to achieve the necessary level of trust for team success. Until everyone is willing to trust the other members of the team, progress towards team success will be limited.
2. Prepare to engage in debate around ideas.
Disagreements can lead to conflict, but conflict can be good. If ideas are not presented and debated, the team will miss opportunities to find the best solutions to problems. Respect for the thoughts and ideas of the other team members will be developed through healthy debate.
3. Learn to commit to decisions and plans of action.
Team results will only come about as a result of team commitment to team decisions, this includes agreeing on the specifics of action plans. If some team members are not consistent with their commitments, the team will not succeed.
4. Hold one another accountable against their plans.
Team members must be prepared to check among themselves to assure progress and overcome obstacles to progress. Ad hoc meetings may be necessary to coordinate actions between departments or groups to assure progress.
5. Focus on achieving collective results.
The vision and/or mission of the team must be accepted by all the team members and critical goals viewed as the collective responsibility of the team. If a return to profitability is a critical goal of an executive team, priorities and time commitments must be pulled from elsewhere. Focusing on results that in any way does not support the critical goal(s) of the team will lead to team failure.
Mr. Lencioni’s diagnosis is helpful in understanding team dynamics. Yet, a straight forward prescription for building successful teams is to A. Build attitudes of trust among team members, B. Communicate openly among team members, and C. Focus on common goals that are related to a clear purpose. The purpose, of course, must be based on the business vision, values and mission of the company or, at the very least, the specific mission assigned the team by company management.
الاشتراك في:
الرسائل (Atom)
-
مذكرات اللغة الفرنسية الثانية متوسط │ Fiches pédagogiques de français nouveau programme 2am تحميل PDF للتحميل اضغط هنا مذكرات...
-
م ؤلفات المعهد الوطني لمستخدمي التربية وتحسين مستواهم Ouvrages de l’institut national de formation et de perfectionnement du personnel d...
-
Singapour, un modèle pour faire réussir les élèves ? La cité-Etat asiatique a obtenu le plus haut score dans l’enquête PISA, qui év...